I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Gnieźnie
wersja polska wersja angielska / english wersja niemiecka / deutsch wersja francuska / francois

słowo wstępne

Strona archiwalna

Zapraszamy na nową stronę: link


aktualności
środa, 30.09.2015, 20:10 • Joanna Aleksiewicz-Zdeb

W czwartek 24 września 2015r (w trakcie kampanii wyborczej trwające ponad tydzień i kończącej się ciszą wyborczą) odbyła się debata wyborcza kandydatów do nowej Rady Samorządu Uczniowskiego. Wzięło w niej udział 17. Chrobrzaków. Ich zadaniem było zaprezentowanie pomysłów na urozmaicenie i poprawienie życia codziennego w szkole. Zadanie nie należało do najłatwiejszych, bowiem Komisja w składzie: Kamil Młodzikowski, Aron Dawidowski i Nikolas Mikołajewski ograniczyła występ uczestników do 2 minut. Wśród propozycji, jakie padły z mównicy, znalazły się: założenie strefy relaksu, organizowanie koncertów oraz założenie wieszaków przy prysznicach. W tym roku po raz pierwszy przeprowadzono sondaż wyborczy, który został opublikowany na fanpage’u RSU. Jestem przekonany, że debata poprzedzająca wybory, kampania wyborcza oraz wybory to atrakcyjna forma uświadamiająca nam, jak ważny jest udział w głosowaniu. Wybory w I LO mogą uczyć postawy obywatelskiej.

Dawid Ptak, zastępca przewodniczącego RSU, ubiegający się o reelekcję



wtorek, 29.09.2015, 21:13 • Joanna Aleksiewicz-Zdeb

25 września, „Chrobrzacy” pojechali do Poznania na Wydział Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, gdzie odbyła się cykliczna impreza Noc Naukowców. Wzięliśmy udział w wykładach i warsztatach, które zapewne poszerzyły nasze horyzonty i niewątpliwie dostarczyły wiedzy o otaczającym świecie. Wśród licznych propozycji zajęć uczestniczyliśmy m.in. w warsztatach "Entomologiczne CSI - owady przydatne w ustalaniu czasu śmierci", podczas których wyjaśniano, czym zajmuje się entomologia i w jaki sposób wykorzystuje się tę naukę w kryminalistyce, a przede wszystkim mogliśmy obejrzeć pod mikroskopem muchówki i chrząszcze oraz porównać je ze zdjęciami w katalogu, rozpoznając tym samym gatunek, do którego należały. Uczestniczyliśmy także w wykładzie "Medycyna regeneracyjna- science- fiction czy najbliższa przyszłość?", który pozwolił nam poznać zdolności regeneracyjne zwierząt, różne sposoby pozyskiwania komórek macierzystych i wykorzystywania ich do hodowania narządów wykorzystywanych w transplantacji oraz wady i zalety tych metod. Wszyscy zgodnie twierdzili, że było „super”

Agata Trzaskawka, kl. 2A

wtorek, 29.09.2015, 21:00 • Joanna Aleksiewicz-Zdeb

Dnia 24 września 2015r. gościliśmy w murach I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego przedstawicieli ,,Stowarzyszenia Gnieźnieńscy Patrioci''. Członkowie stowarzyszenia wraz z prezesem Marcinem Tomczakiem przeprowadzili bardzo ciekawą lekcje historii dla klasy 3b,3d, 3i, 3g, na temat II wojny światowej i losów żołnierzy polskich. Prelegenci korzystając ze współpracy z ,,Grupą Rekonstrukcji Historycznej Dragoner'' zaprezentowali młodzieży szkolnej mundury, uzbrojenie i wyposażenie żołnierzy polskich z kampanii wrześniowej, powstańca warszawskiego, żołnierza Wehrmachtu i Czerwonoarmisty. Ponadto w bardzo interesujący sposób prelegenci scharakteryzowali elementy i historię umundurowania żołnierzy w II wojnie światowej. Uczniowie dzięki temu poznali m.in.

1. historię umundurowania oficerów Wojska Polskiego w latach 30-stych. Umundurowanie oficerów łączyło modne wpływy francuskie z tradycyjnymi elementami polskimi. Głównym takim elementem była czapka z kwadratowym denkiem, rogatywka, wywodząca się z ludowych czapek krakowskich i nakrycia głowy konfederatów barskich. Otok czapki wskazywał rodzaj broni, a kombinacja galonów między otokiem a denkiem z liczbą gwiazdek na otoku pokazywała stopień;

2. w 1936 r. nastąpiła reforma umundurowania piechoty polskiej, w wyniku której wprowadzono nowy typ kurtki mundurowej z naszytymi kieszeniami i wprowadzono opinacze, ściągające nogawkę nad trzewikiem polowym. Wprowadzono wtedy także miękką rogatywkę;

3. w 1943 r. sierżant piechoty Gwardii Armii Czerwonej nosił hełm wzór 1940, bawełnianą bluzę wciąganą przez głowę (gimnastiorkę) z przypiętymi naramiennikami. Bluza dla szeregowych i podoficerów nie miała kieszeni na piersiach. spodnie khaki noszono wpuszczone w wysokie buty, ze sztucznej skóry na płóciennym podkładzie. w 1943 r. wprowadzono mosiężną klamrę z wytłoczoną pięcioramienną gwiazdą;

4. szeregowy wojsk lądowych Wehrmachtu nosił kurtkę mundurową z zielonym kołnierzem, takież spodnie, wysokie buty ,,saperki'', a na głowie furażerkę. U pasa wisiały ładownice, bagnet, puszka z maską gazową, manierka, łopatka i chlebak, wszystko było podtrzymywane wszytymi w kurtkę i płaszcz szelkami.

Podczas wystąpienia gości, uczniowie klas trzecich mogli wziąć do ręki prezentowane eksponaty.

Na koniec prezentacji członkowie stowarzyszenia przedstawili losy żołnierzy polskich po 1945r.

Maria Magdalena Nowak

czwartek, 24.09.2015, 23:21 • Joanna Aleksiewicz-Zdeb



Marek Piekarczyk, wokalista legendarnego zespołu TSA, autor tekstów, a także okazjonalnie aktor i juror telewizyjnego show „The voice of Poland” był gościem biblioteki I Liceum. Pretekstem do spotkania była promocja autobiografii Marka Piekarczyka „Zwierzenia kontestatora” autorstwa Leszka Gnoińskiego.
Artysta, który w Gnieźnie spędził dzieciństwo i uczęszczał do I Liceum odsłania w książce kulisy swojego zawodowego i prywatnego życia. Podczas spotkania z fanami Piekarczyk wspominał czas, który z rodziną spędził właśnie w Pierwszej Stolicy. Jak przyznał miał on duże znaczenie w rozwoju jego kariery zawodowej. To tutaj bowiem, dziś jeden z najważniejszych rockowych artystów w Polsce, zapałał miłością do rock and roll’ a na koncercie w dawnym kinie „Pocisk”.
Na zakończenie spotkania Marek Piekarczyk podpisywał swoją biografię, którą można było kupić na miejscu dzięki księgarni Matras.

czwartek, 24.09.2015, 23:12 • Joanna Aleksiewicz-Zdeb

23 września odbyła się w auli szkolnej pierwsza z cyklu tegorocznych debat oksfordzkich. Dotyczyła ona niezwykle aktualnego problemu jakim jest w ostatnim czasie sprawa uchodźców. Tym razem w dyskusji wzięli udział uczniowie klas 2i (propozycja) – opowiadający się za przyjęciem uchodźców w Polsce oraz uczniowie klasy 2f (opozycja), optujący przeciwko pobytowi uchodźców w naszym kraju. W trakcie bardzo emocjonującej dyskusji, w której uczestniczyła większość uczniów naszej szkoły używano różnorodnych argumentów. Zwolennicy pobytu uchodźców w Polsce odwoływali się do pobudek humanitarnych oraz wskazań wynikających z postawy chrześcijańskiej. Podkreślali fakt przynależności Polski do cywilizowanej wspólnoty europejskiej. Zwracano uwagę na potrzebę empatii wobec potrzebujących, odwołując się zarazem do historycznych przykładów polskiej tolerancji religijnej. Oponenci wskazywali, iż wzrastająca liczba uchodźców prowadzi do konfliktów wewnątrz państw i powoduje zagrożenie terrorystyczne. Postulowali zarazem konieczność pomocy potrzebującym w ich własnych krajach. Zdaniem uczniów kl. 2f państwa polskiego nie stać na ponoszenie kosztów pomocy finansowej dla uchodźców. W debatę aktywnie włączyła się zgromadzona w auli publiczność. Posiadający wszechstronną wiedzę uczestnicy z publiczności, zwracali uwagę na fakt, iż trudno odróżnić uchodźcę uciekającego przed prześladowaniami od zwykłego imigranta ekonomicznego. Podkreślano przy tym konieczność pomocy ludziom w potrzebie. Debata, sprawnie przeprowadzona przez marszałek Martynę Krystman z kl. 3i, zakończyła się zwycięstwem przeciwników przyjęcia uchodźców w Polsce, którzy w głosowaniu publiczności uzyskali zdecydowaną przewagę. Ponadto debata ukazała po raz kolejny, iż tego rodzaju dyskusje uczą logicznego myślenia i refleksu, doskonalą umiejętność publicznych wystąpień i są dobry przykładem jakże potrzebnej dzisiaj kulturalnej dyskusji.


Strona 73 z 76«««73747576»»»
Copyright © 2005-2008 I Liceum Ogólnokształcące w Gnieźnie
Autorzy: Filip Pawlak, Szymon Rzepka, Maciej Sypniewski.