I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Gnieźnie
wersja polska wersja angielska / english wersja niemiecka / deutsch wersja francuska / francois

aktualności

środa, 24.02.2016, 21:11 • Joanna Aleksiewicz-Zdeb

We wtorek 23. lutego 2016 roku, klasy 1a oraz 3e brały czynny udział w zajęciach przygotowanych przez naszych sąsiadów – Muzeum Początków Państwa Polskiego - WARSZTATY dla LICEALISTÓW Historia, pamięć i ich znaczenie w portrecie. Spotkania poprowadził dr Piotr Szaradowski - historyk sztuki, edukator muzealny. W trakcie bardzo interesujących zajęć młodzież zastanawiała się jak działa nasza pamięć, jak mówimy o przeszłości, w jaki sposób pamiętamy naszych bliskich oraz jaka jest relacja historii prywatnej do dziejów znanych z książek, do historii oficjalnej. Omówiony został sam portret jako gatunek sztuki, jego rodzaje i odmiany, techniki użyte przez artystów. Portrety osób prezentowane na wystawie z jednej strony odnoszą się bowiem do tego, co intymne i osobiste, a z drugiej przedstawiają postacie współtworzące przeszłe wydarzenia. Portrety mają niezaprzeczalną wartość historyczną i są cennym źródłem poznawania przeszłości, dostarczając informacji faktograficznych, ale też o dawnej obyczajowości, dawnej hierarchii społecznej, zwyczajach czy modzie. Po krótkim wprowadzeniu, uczniowie otrzymali zadanie, które polegało na opowiedzeniu historii życia, wybranych postaci ukazanych na portretach. Młodzież klasy 3e świetnie poradziła sobie z interpretacją dzieł, wykorzystując wiedzę z historii sztuki, dla klasy 1a zaś było to nowe doświadczenie, bezpośredniego obcowania ze sztuką.

Agnieszka Białas



23 lutego klasy kulturowo – medialne wzięły udział w niecodziennej lekcji muzealnej. W ramach wystawy „Sztuka i czas” zaproponowano uczniom ciekawe warsztaty, które umożliwiły spojrzeć na niektóre dzieła z nieco innej perspektywy. Mieliśmy okazję analizować i interpretować portrety, przedtem poznając ich historię i specyfikę. Było to o tyle oryginalne, że wiele dzieł miało w sobie ukryty sens, który nie zawsze od razu dostrzegliśmy. Szczególnie do gustu przypadło nam zadanie polegające na wymyśleniu historii bohaterów wybranego indywidualnie obrazu. Pozwoliło to nam na puszczenie wodzy fantazji i wykazanie się kreatywnością, tak ważną przy obcowaniu ze sztuką. Prezentacja tych historii okazała się sukcesem, bo pokazała, że każdy z nas może dostrzec w dziele sztuki coś charakterystycznego i innego. Udowodniła także, iż interpretacja malarstwa jest dziedziną, której kształt zależy wyłącznie od nas samych.

Magdalena Mądrowska 3e

Copyright © 2005-2008 I Liceum Ogólnokształcące w Gnieźnie
Autorzy: Filip Pawlak, Szymon Rzepka, Maciej Sypniewski.